
Site Gemeente Schiedam
Schiedam is een authentieke, levendige en vernieuwende stad aan de Schie met grootstedelijke opgaven én buurtgerichte vraagstukken. De gemeente Schiedam telt ruim 78.000 inwoners en grenst aan Rotterdam, het dynamische havengebied en het groene Midden Delfland. Wij zijn een wendbare, flexibele organisatie die openstaat voor vernieuwing, onderdeel uitmaakt van de samenleving en die nieuwe oplossingen daadwerkelijk tot uitvoering brengt. Dit doen we samen met inwoners en ondernemers door volop ruimte te maken voor innovatie, experimenten en initiatieven en door het lef te hebben om onnodige bureaucratie overboord te doen.
Wil jij werken in een organisatie waar alle ruimte is voor jouw frisse blik, expertise en ondernemerschap? Misschien ben jij wel de collega die wij zoeken!
Team Vastgoed, Grondbeleid en Ondersteuning
Het team Vastgoed, Grondbeleid en Ondersteuning is een belangrijke regievoerder en kennis– en ketenpartner op het gebied van vastgoed, erfpacht en grondzaken voor het bestuur, directie en alle organisatieonderdelen binnen de gemeente Schiedam. Daarmee leveren wij een bijdrage aan de stedelijke ontwikkeling van gemeente Schiedam. Als gemeente willen we graag strategisch omgaan met ons vastgoed, waarbij we werken aan een vastgoedportefeuille die is afgestemd is op de bestuurlijke ambities, zodat de gemeente ook op lange termijn kan beschikken over voldoende vastgoed dat gemeentelijke ambities en doelstellingen ondersteunt en versterkt.
Onze vastgoedorganisatie heeft drie kerntaken:
- Professioneel vastgoedmanagement en beheer
- Begeleiden en realiseren van renovatie projecten en grotere onderhoudszaken
- Advisering ten aanzien van vastgoedvraagstukken en beleid
De gemeentelijke vastgoedportefeuille is zeer divers en bestaat uit ongeveer 170 vastgoedobjecten. Het grootste deel hiervan bestaat uit strategisch ontwikkelvastgoed en maatschappelijk verhuurd vastgoed.
Wat ga je doen?
Als ervaren vastgoedbeheerder voel jij je verantwoordelijk voor alle zaken die het vastgoedbeheer raken, het onderhoud maar ook de veiligheid, gebruiksvriendelijkheid en de duurzaamheid in relatie tot de opgave die bij het team Vastgoed ligt. Je werk organiseer je niet alleen vanachter je bureau, maar projectmatig en in een prettige samenwerking met je directe collega’s binnen het team en de vertegenwoordigers vanuit de vakafdelingen. Hoewel het een zelfstandige functie betreft, maakt de gezamenlijke ambitie het noodzakelijk om werkzaamheden af te stemmen en samen te werken voor het beste resultaat binnen de diverse belangen. Je bent iemand die klantvriendelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Je gaat voor kwaliteit, neemt zelf het initiatief, enthousiasmeert, innoveert en durft eindverantwoordelijkheid te nemen in te maken keuzes binnen de processen. Je zet je in voor de ontwikkeling van procedures en richtlijnen en zorgt mede voor de in- en externe afstemming. Je bent een vraagbaak op het gebied van gemeentelijk vastgoed.
De medewerker vastgoedbeheer vervult de rol van accounthouder van diverse panden waarbij je in contact bent met zowel interne als externe partijen. Je maakt deel uit van de groep vastgoedbeheer, die uit 4 vastgoedbeheerders bestaat. Centraal in deze functie staan de onderstaande werkzaamheden:
- Accounthouderschap van de verhuurde objecten uit de gemeentelijke vastgoedportefeuille
- Contractbeheer van het verhuurde vastgoed
- Beheer en optimalisatie vastgoedexploitatie
- Participeren in de grote (renovatie/bouw) projecten
- Beoordelen van bouwkundige- en installatietechnische offertes te aanzien van (groot)onderhoud, duurzaamheidsmaatregelen, kostenramingen etc.
- Contacten onderhouden alsmede het aansturen van diverse partijen zoals bouwbedrijven, installateurs en leegstandsbeheerders
- Bewaking veiligheidseisen ten aanzien van het gemeentelijk vastgoed
Wat breng je mee?
Je bent leergierig en wilt je inzetten voor de samenleving. Je bent resultaatgericht en trots op je werk. Je hebt een goede bouwkundige en/of installatietechnische achtergrond vanuit opleiding en ervaring. Denk hierbij aan een afgeronde opleiding MBO+ of gelijkwaardig en je hebt liefst enkele jaren ervaring met werken bij een gemeente.
Je bent oplossingsgericht en beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden. Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en kent de stad of raakt daar snel bekend mee.
Je beschikt over onderstaande competenties:
Algemeen: Analytisch vermogen en snel kunnen denken en handelen. Proactief, praktisch en daadkrachtig.
Klantgerichtheid: Onderzoeken van de wensen en behoeften van de (interne c.q. externe) klant en laten zien vanuit dat perspectief te denken en te handelen.
Samenwerken: Proactief bijdragen aan samenwerking voor gemeenschappelijke doelen en resultaten, ook wanneer dat geen direct persoonlijk belang dient. Het kunnen werken in teamverband is een absolute “must”.
Resultaatgerichtheid: Handelingen en besluiten richten op het daadwerkelijk realiseren van vooraf vastgestelde resultaten.
Omgevingsbewustzijn: Laten blijken goed geïnformeerd te zijn over maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren. Deze kennis effectief benutten voor de eigen functie of organisatie.
Functie-eisen:
- Je hebt een relevante bouwkundige opleiding op minimaal MBO+ niveau en aantoonbare ervaring binnen een soortgelijke functie
- Je hebt kennis van en ervaring met relevante regelgeving ten aanzien van o.a. huurrecht, onderhoud van vastgoed, veiligheid, duurzaamheid etc.
- Je bent positief ingesteld en staat stevig in je schoenen
- Je bent in staat de eigen werkzaamheden goed te organiseren en neemt een proactieve houding aan
- Je beschikt over uitstekende communicatieve en redactionele vaardigheden
- Je bent samenwerkingsgericht (zowel intern als extern)
- Je hebt een ‘hands on’ mentaliteit, bent flexibel en bereid tot een stapje extra
- Kennis en ervaring met software applicaties ten behoeve van de meer-jaren-onderhoudsplanning van vastgoed
- Inzicht in bestuurlijke verhoudingen op gemeentelijk en andere overheidsniveaus
- Inzicht in de beleid- en begrotingscyclus en bedrijfsvoering van de gemeente
Wat krijg je van ons?
Een boeiende klus in een organisatie met leuke collega’s waar alle ruimte is voor jouw frisse blik, expertise en ondernemerschap. Het salaris bedraagt maximaal € 3.968,00 bruto per maand (schaal 9) bij een werkweek van 36 uur. Afhankelijk van ervaring kan inschaling in de aanloopschaal 8 tot de mogelijkheden behoren. We bieden flexibele werktijden en een Individueel Keuze Budget (17,05% van het bruto jaarsalaris). Daarnaast kennen wij goede regelingen op het gebied van scholing en opleiding, het combineren van werk en privé en krijg je de ruimte om je rol effectief en op eigen wijze in te vullen. Gestart wordt met een tijdelijke arbeidsovereenkomst voor een jaar.
Overige vragen, reageren?
Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Robert-Jan de Waardt, procesmanager vastgoed, telefoon 06 1171 60 67. Ben je geïnteresseerd in deze functie? Solliciteer dan vóór 20 januari 2020 via de sollicitatie-knop of via www.schiedam.nl/vacatures.
Of je wordt uitgenodigd voor een kennismaking hoor je uiterlijk op 23 januari 2020.
De kennismakingsgesprekken vinden plaats op donderdagmiddag 30 januari 2020 vanaf 13.00 uur.
De selectiegesprekken staan gepland op dinsdagmiddag 4 februari 2020 vanaf 13.00 uur.
Voor deze vacature wordt gelijktijdig in- en extern geworven. Interne kandidaten hebben hierbij voorrang.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld