Social media en het recruitment proces gaan hand in hand anno 2019. Steeds meer bedrijven maken gebruik van Twitter, Facebook en/of Linkedin om hun ideale kandidaat te benaderen. Voordeel van deze kanalen is dat je heel precies kunt afstemmen wie de berichten te zien krijgt. Is jouw ideale kandidaat een man van 30 jaar die woont in Amsterdam? Geen probleem.

Werven via social media

De eerste stap van het recruitment proces is het werven van de juiste kandidaten. Veel bedrijven plaatsen in deze fase een vacaturetekst en wachten totdat de reacties binnenstromen. Maar hoe doe je dat op social media? Simpel, targeting en actief zoeken.

Linkedin is het meest ideale en geavanceerde platform om als werkgever te zoeken naar profielen die jou geschikt lijken. Je kunt zoektermen intypen en vervolgens door kandidaten bladeren. Je kunt gespecificeerde trefwoorden invoeren maar ook selecteren op locatie, huidig bedrijf, bedrijfstak, interesses, onderwijsinstellingen en veel meer.

Targeting is vooral relevant op Facebook, Twitter en Instagram. Op deze kanalen kun je advertenties uitzetten gericht (target) op een bepaalde doelgroep. Over het algemeen kun je selecteren op; taal, geslacht, interesses, keywords, geografische gegevens et cetera.

Linkedin wordt het meest gebruik door recruiters. Dit komt doordat Linkedin gegevens heeft die andere platformen niet heeft, namelijk CV-gegevens. Je kunt eindeloos door Cv’s spitten, iets wat Linkedin uniek maakt.

Screening via social media

Als je actief op zoek gaat naar profielen screen je ze automatisch. Het CV/Linkedin is vaak leidend in een eerste screening. Het maakt niet uit hoe een sollicitatie binnenkomt, er wordt toch eerst gekeken naar wat die persoon in het verleden gedaan heeft. Krijg je een sollicitatie binnen zonder CV? Pak dan simpelweg diegene zijn Linkedin pagina erbij. In feite staat alle benodigde informatie voor een eerste screening online.

Solliciteren via social media

Solliciteren via Linkedin gaat wat lastiger, aangezien je specifiek op een vacature moet reageren en deze niet altijd even makkelijk te vinden is. Twitter en Facebook worden ook niet vaak gebruikt om direct op de solliciteren. Een applicatie via de website of een goede mail komt toch beter over, dit komt ook doordat er vaak bijlagen bijgevoegd moeten worden.

Hoe kun je te werk gaan als werknemer?

Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Dan heb je verschillende opties die je kun hanteren:
– Plaats een bericht op Twitter dat je werkzoekend bent. Probeer dit uiteraard aan te vullen met jouw functietitel en andere relevante informatie.
– Plaats een bericht op Facebook dat je werkzoekend bent. Misschien heeft iemand uit jouw bevriende netwerk een ingang gezien of pikt een bedrijf jouw bericht op.
– Update jouw Linkedin profiel met het bericht dat je op zoekt bent naar een nieuwe uitdaging, recruiters kunnen dit gemakkelijk oppikken.
– Stuur berichten naar recruiters van bedrijven waar jij graag wilt werken. Een desbetreffende recruiter is gemakkelijk te vinden via Linkedin.

Hoe kun je te werk gaan als werkgever?

Heel simpel;
Stap 1: Zorg voor een goede vacaturetekst.
Stap 2: Kies welke social media kanalen je wilt gebruiken.
Stap 3: Pas de vacaturetekst afhankelijk van het kanaal aan.
– LinkedIn: Volledige vacaturetekst, formele stijl.
– Facebook: Belangrijkste kernpunten van de vacaturetekst, persoonlijke stijl.
– Twitter: Link naar de volledige vacaturetekst, belangrijkste kernwoorden van de vacature.
– Instagram: Link naar de volledige vacaturetekst in de biografie, ondersteunende visuele weergave van vacature in de vorm van de foto.
Stap 4: Deel de vacaturetekst op de officiële social media kanalen van het bedrijf.

Welke media kun je inzetten als werkgever?

Zoals eerder beschreven zijn de volgende kanalen relevant:
Linkedin
Het ultieme platform voor recruiters. Uitgegroeid tot een wereldwijd begrip en een makkelijker manier om in contact te komen met 5,3 miljoen Nederlandse gebruikers.
-voordelen: meeste informatie beschikbaar, beste manier om in contact te komen, juiste doelgroep.
-nadelen: duur.

Facebook
Het informele broertje van Linkedin. Minder werkgerelateerde informatie aanwezig, maar wel een gemakkelijke manier om gericht te adverteren.
-voordelen: makkelijk adverteren, groot bereik.
-nadelen: niet altijd de juiste doelgroep.

Twitter
Een communicatiemiddel om vacatures te verspreiden via #hashtags. Ook te gebruiken als screeningsmiddel.
-voordelen: groot bereik, makkelijk om berichten te versturen, gratis.
-nadelen: mensen moeten jou vinden, platform niet geassocieerd met solliciteren.

Instagram
Informeel platform om vacatures op te posten. Medium wat erg geschikt is voor het posten van visuele content.
-voordelen: makkelijk adverteren (via facebook), gericht bereik.
-nadelen: platform niet geassocieerd met solliciteren.

Tot slot

Het recruitment proces verschuift zich steeds meer online, oftewel via social media. Elk communicatiekanaal heeft zijn eigen voor- en nadelen. Een goede combinatie van middelen zijn van essentieel belang voor jouw organisatie. Kies je voor Linkedin? Voor Facebook? Voor Twitter? Of een combinatie tussen Linkedin en Facebook? Maak een weloverwogen beslissing.